Avontuurlijk tekenaar

Chris Schut tekende om de stad Utrecht te documenteren. Hij was een avontuurlijk tekenaar, zo tekende hij in de jaren '40 het liefst bovenop de Jacobitoren, die toen nog geen spits had. Op die manier kon hij de stad goed overzien. Toen hij op een dag in 1944 na het tekenen weer naar beneden klom, werd hij door Duitse militairen opgewacht. Net op tijd kon Schut nog een Duitse afweerpost van de tekening weggummen, maar hij werd toch opgepakt. De gemeentearchivaris moest de Sicherheitsdienst overtuigen dat de tekening echt voor documentaire redenen was gemaakt en niets met spionage te maken had.

schut jacobitoren

Chris Schut op de Jacobitoren

Chris Schut tekent zittend op het dak van de toren van de Jacobikerk (Jacobskerkhof) een panorama van de stad Utrecht. 

Bekijk hier de panaroma's die Chris Schut vanaf de Jacobitoren tekende.

Toen Schut ouder werd, tekende hij graag vanuit zijn auto. Dan maakte het niet uit of het regende of niet. En er zat nog een voordeel aan: hij hoefde niet elke voorbijganger uit te leggen wat hij aan het doen was. Vanuit de auto maakte hij zijn schetsen, thuis aan zijn tekentafel maakte hij de tekening af. De tekeningen van Schut zijn direct herkenbaar aan de vele details die erop te zien zijn: de auto’s, fietsen, kinderwagens, verkeersborden, gevelreclames en vooral de mensen in de stad met al hun bezigheden. De tekeningen van Schut geven een prachtig tijdsbeeld van de situatie in de jaren ‘50 en begin jaren ‘60. 

neude chris schut
De Neude in 1957, nog zonder Neudeflat, getekend door Chris Schut.  

Neude als parkeerplaats

Een van de mooiste tekeningen is misschien wel die van de Neude in 1957. Schut tekende dit omdat het huizenblok in het midden zou worden gesloopt, het moest wijken voor de bouw van de Neudeflat. Op de achtergrond steekt de bovenverdieping van het huis Blankenburg aan de Oudegracht boven de daken uit. Recht is nog net een hoek van het hoofdpostkantoor zichtbaar. Opvallend zijn de vele auto’s op het plein. De Neude werd na de sloop van het noodgebouw van de Galeries Modernes in 1946 ingericht als parkeerplaats omdat er groot gebrek aan parkeerplekken was. Schut tekende bovendien maar liefst drie verkeersagenten. De Neude was in de jaren ’50 namelijk ook een belangrijk verkeersknooppunt in de stad,  waar het verkeer nogal eens vastliep. Waarschijnlijk let de agent aan de rechterkant op het eenrichtingsverkeer dat twee jaar eerder was ingevoerd.

 

Tekeningen in het archief

Chris Schut was een geboren Amsterdammer, die het grootste deel van zijn leven in Utrecht woonde, waar hij ook lange tijd als tekenleraar werkte. Zijn tekeningen leverden een prachtig kleurrijk stadsbeeld op, uit het tijdperk van voor de kleurenfotografie. Het Utrechts Archief kocht sinds de jaren ’40 bijna driehonderd werken van Schut aan. Nieuwsgierig geworden? Bekijk dan eens de collectie Schut in onze beeldbank.