In het voorjaar van 1975 maakt slopersbedrijf Van Vliet een einde aan het gebouw dat maar 35 jaar dienst gedaan heeft. Maar voor veel Utrechters was dit station een vertrouwde plek, met de “pindachinees” op de stoep, de vermaarde stationsrestauratie, de Spoorbio op spoor 1 en die merkwaardige beelden op de gebogen dakrand met de vele ramen eronder. “Poppenkast”, volgens sommigen. De architectonische waarde van het stationsgebouw werd destijds ook niet door iedereen geapprecieerd, maar toen het gebouw eenmaal weg was en er een voorportaal van een winkelcentrum met kanariegele loketten voor in de plaats was gekomen, wisten ze opeens wat ze misten.

 

Geschiedenis van het Van Ravesteynstation

Aan het Van Ravesteyn-station zit trouwens een opmerkelijke voorgeschiedenis. In de jaren ’30 van de vorige eeuw werd het oorspronkelijke 19e eeuwse stationsgebouw grondig verbouwd, maar het was crisistijd en de budgetten daardoor beperkt. Daarom werden alleen de publieksruimtes zoals de hal, het inlichtingenkantoor, de loketten en de restauratie op de begane grond aangepakt en kreeg het station een nieuwe, moderne en lichte voorgevel. Maar de bovenverdieping bleef zoals het was. Het werd een station met twee gezichten; oud boven en nieuw onder. Niemand vond deze halfslachtige verbouwing echt geslaagd. De oplossing diende zich op 17 december 1938 aan, toen door kortsluiting de gehele bovenverdieping uitbrandde en architect Van Ravesteyn zijn werk af kon maken door een in stijl aansluitende bovenverdieping te ontwerpen. “In de brand, uit de brand”, heette het. Boven op het dak verscheen een gebeeldhouwde Phoenix, als symbool van het uit de brand herrezen station. In 1939 was het station gereed, maar een paar jaar later was het weer kantje-boord toen Engelse bommenwerpers het station als doelwit hadden. Gelukkig was de schade aan het stationsgebouw te overzien. In de jaren vijftig en zestig vormde het van Ravesteyn-station het vertrouwde decor voor wie per trein in Utrecht aankwam of een dagje uit ging. Tot de komst van Hoog Catharijne.

3D model Van Ravesteynstation in Utrecht Spoorstad

Maar het Van Ravesteyn-station is nu terug in Utrecht. Op de tentoonstelling Utrecht Spoorstad in Het Utrechts Archief staat tot 6 juli een schaalmodel van het station zoals dat er in 1939 bij de oplevering er uit zag. Het ruimtelijke model geeft een geweldige indruk van hoe het stationsgebouw was. Samen met de foto’s en films krijg je zo een schitterend, levendig beeld van het oude Utrecht CS en wie dit station ook zelf gekend heeft, zal ongetwijfeld gevoelens van nostalgie bespeuren.