1105 Verzameling historisch werkmateriaal van Het Utrechts Archief
Uitleg bij archieftoegang
Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.
Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:
• Kenmerken van het archief • Inleiding op het archief • Inventaris of plaatsingslijst • Eventueel bijlagen
De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.
De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.
De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.
Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.
1105
Verzameling historisch werkmateriaal van Het Utrechts Archief
Beschrijvingen van zegels aan charters in diverse archieven, ca. 1980-ca. 1990
NB:
De beschrijvingen zijn gemaakt in het kader van het ‘charterproject’ van het Rijksarchief. Dit project is opgestart in de jaren zestig met als doel een betere materiële bescherming van charters en zegels. De opzet was om alle charters te vlakken, te fotograferen en vervolgens zoveel mogelijk hangend te bergen in lexaanhoezen. Ook de zegels werden gefotografeerd, waarna de negatiefnummers, alsmede de inhou-delijke gegevens van de betreffende zegels, beschreven werden op een kaartsysteem. Na stillegging in 1988, werd in 1998 besloten het project af te ronden. Van de aangelegde zegelbeschrijvingen werd de ne-gatievenregistratie ingevoerd in een geautomatiseerd bestand en werd het kaartsysteem vervolgens toegevoegd aan onderhavige collectie