Het Utrechts Archief Het Utrechts Archief

Uw zoekacties: Kroondomein rentambt Utrecht

27 Kroondomein rentambt Utrecht

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
Geschiedenis
Organisatie
27 Kroondomein rentambt Utrecht
Inleiding
Organisatie
Het dagelijks beheer van het Kroondomein in de provincie Utrecht werd vanaf 1823 gevoerd door de ontvangers van de domeinen die toen tevens als ontvangers van de "Algemeene Nederlandsche Maatschappij ter begunstiging van de volksvlijt" optraden. Vanaf 1830 tot 18421 werd de titel van de ontvanger veranderd in agent en vanaf 1843 werd hij rentmeester genoemd. In de periode 1823-1829 was het beheer verdeeld over zes kantoren n.l. Amersfoort, Gouda, Montfoort (zetelend in IJsselstein), Woerden, Utrecht I en Utrecht II. (zie kaart 1). Elk kantoor had zijn eigen ressort waarbinnen tienden gelegen waren.
Kantoor Amersfoort: Baarn, De Bilt, Bunschoten, Eemnes, Soest, Stoutenburg, Woudenberg, Zeist.
Kantoor Gouda: Bergambacht, Lekkerkerk, Ouderkerk aan de IJssel, Stolwijk.
Kantoor Montfoort: Benschop, Galecop, Jaarsveld, Jutphaas, Lopik, Noord-Polsbroek, Papendorp, Vreeswijk, IJsselstein.
Kantoor Woerden (tot 1826): Blokland, Harmelen, Hekendorp, Kamerik Mijzijde, Langeruigeweide, Linschoten, Mijdrecht, Noorden, Veldhuizen, Westveen, Wilnis, Zevenhoven.
Kantoor Utrecht I: Amerongen, Bunnik, Cothen, Darthuizen, Doorn, Driebergen, Gelders Veenendaal, Houten, Leersum, Maarn, Neder- en Overlangbroek, Odijk, Oud Wulven, Rhenen, Schalkwijk, Scherpenzeel, Tull en 't Waal, Werkhoven, Wijk bij Duurstede.
Kantoor Utrecht II: Achttienhoven, Breukelen, Maarssen, Oostveen (Maartensdijk), Utrecht, Vleuten.
In het jaar 1826 werd de administratie van het kantoor Woerden overgenomen door kantoor Utrecht I. (zie kaart 2) Bovendien kreeg Utrecht I in 1829 nog de administratie van het kantoor Amersfoort. (zie kaart 3) Aan kantoor Utrecht II werden in hetzelfde jaar de administraties overgedragen van de kantoren Gouda en Montfoort. (zie kaart 3) De aldus funktionerende twee kantoren Utrecht I en Utrecht II werden per 1 februari 1848 samengevoegd tot één kantoor Utrecht. (zie kaart 4) In die tijd komt de term "Rentambt Utrecht" in zwang. Deze situatie bleef bestaan tot 1919, het jaar waarin het Rentambt Utrecht opgeheven werd.
Archief
Literatuur
Bewerkingsgeschiedenis
Bijlagen
Lijst van ontvangers/rentmeesters
Kaart 1: kantoren 1823-1826
Erfgoedstuk
Kaart 2: kantoren 1826-1829
Erfgoedstuk
Kaart 3: kantoren 1829-1848
Erfgoedstuk
Kaart 4: kantoor Utrecht 1848-1919
N.B. Met lijst van plaatsnamen.
Erfgoedstuk
Erfgoedstuk

Kenmerken

Datering:
1823-1919
Toegangstitel:
Inventaris van de archieven van het kroondomein rentambt Utrecht 1823-1919
Auteur:
L.P.W. de Graaff
Datering toegang:
1980
Datering bewerking:
2010
Openbaarheid:
Volledig openbaar
Rechtstitel:
Overbrenging van een overheidsarchief
Omvang:
22,76 m zuurvrije dozen