1294 Dienst van het kadaster en de openbare registers in de provincie Utrecht
Uitleg bij archieftoegang
Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.
Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:
• Kenmerken van het archief • Inleiding op het archief • Inventaris of plaatsingslijst • Eventueel bijlagen
De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.
De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.
De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.
Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.
1294
Dienst van het kadaster en de openbare registers in de provincie Utrecht
Onderzoek in de archieven van het kadaster is vrij gecompliceerd. Daarom heeft Het Utrechts Archief naast deze inventaris ook een gebruikershandleiding gemaakt. Hierin staat stap voor stap beschreven hoe u de eigendomsgeschiedenis kunt nazoeken van een bepaald perceel (zoeken op perceel) of de verschillende bezittingen van een bepaalde persoon (zoeken op naam).
De belangrijkste registers zijn digitaal beschikbaar op terminals in de studiezaal. Het zoeksysteem is zo ingericht dat u bij het zoeken naar de eigendomsgeschiedenis van een bepaald perceel in eerste instantie deze inventaris niet nodig heeft. Dat is pas het geval op het moment dat u de hulpregisters wilt gaan raadplegen of wanneer u de oorspronkelijke akte wilt inzien. Voor de hoofdlijn van een onderzoek is dat niet altijd noodzakelijk. *
Zie bijlage 4 voor een overzicht van gescande registers
Bij een aantal registers is het van belang om te weten in welk arrondissement of welk kanton de door u gezochte gemeente gelegen was. In dat geval wordt u verwezen naar de bijlagen waarin overzichten per gemeente en per kanton zijn opgenomen.