1294 Dienst van het kadaster en de openbare registers in de provincie Utrecht
Uitleg bij archieftoegang
Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.
Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:
• Kenmerken van het archief • Inleiding op het archief • Inventaris of plaatsingslijst • Eventueel bijlagen
De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.
De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.
De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.
Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.
1294
Dienst van het kadaster en de openbare registers in de provincie Utrecht
Archief van de bewaarders van de hypotheken en het kadaster in de provincie Utrecht, 1834-1987 (2000)
NB:
In 1832 werd in het Koninkrijk der Nederlanden officieel het Kadaster ingevoerd. In Utrecht is de provinciaal bewaarder van het kadaster pas in 1834 onder die naam aangesteld. Apart van de provinciaal bewaarder van het kadaster functioneerden tot 1838 de hypotheekbewaarders van Utrecht en Amersfoort. Met ingang van 1839 werden hypotheken en het kadaster samengevoegd. In de periode 1839-1964 hadden de arrondissementen Amersfoort en Utrecht ieder een eigen bewaarder van de hypotheken en het kadaster. In 1965 werden beide arrondissementen samengevoegd. Aangezien al deze samenvoegingen weinig invloed hebben gehad op de vorming van de registers, worden zij hier allemaal in één rubriek beschreven