Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.
Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:
• Kenmerken van het archief • Inleiding op het archief • Inventaris of plaatsingslijst • Eventueel bijlagen
De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.
De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.
De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.
Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.
1. Archief van de afdeling Utrecht van het Rode Kruis, vanaf 1999 District Utrecht-Midden, 1868-2009 (2018)
1.2. Stukken over afzonderlijke onderwerpen
1.2.02. Activiteiten
1.2.02.3. Bloedbank, bloedtransfusie- en trombosedienst
U kunt dit stuk raadplegen in de studiezaal van Het Utrechts Archief. U heeft daarvoor de volgende gegevens nodig: Toegangsnummer: 1337 Inventarisnummer: 135
Aanvragen: U kunt dit stuk online aanvragen, via deze pagina.
U kunt dit stuk raadplegen in de studiezaal van Het Utrechts Archief. U heeft daarvoor de volgende gegevens nodig: Toegangsnummer: 1337 Inventarisnummer: 135
Aanvragen: U kunt dit stuk online aanvragen, via deze pagina.
135
Akte van oprichting van de Stichting Trombosedienst van de afdeling Utrecht van het Nederlandse Rode Kruis door de voorzitter en de secretaris van de afdeling Utrecht van het Nederlandse Rode Kruis, gepasseerd bij notaris Hendrik Riemers te Utrecht, 1973 okt. 1. Fotokopie van de minuutakte. Met fotokopieën van de aanstellingsbrieven van mw. I. Bosma-Stants tot directeur en A.J. Homan tot bestuurslid
Datering:
1973 okt. 1. Fotokopie van de minuutakte. Met fotokopieën van de aanstellingsbrieven van mw. I. Bosma-Stants tot directeur en A.J. Homan tot bestuurslid
Inventaris van het archief van de afdeling Utrecht van het Nederlandse Rode Kruis, vanaf 1999 het Rode Kruis District Utrecht-Midden 1868-2009 (2018)
Auteur:
W.H. Kramer en G.J. Röhner
Datering toegang:
2013
Openbaarheid:
Gegevens over personeel zijn gedurende een periode van 50 jaar beperkt openbaar. Het betreft inv.nrs. 466-476, 478-483, 765-770, 772, 775, 777, 780 en 782-783