Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.
Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:
• Kenmerken van het archief • Inleiding op het archief • Inventaris of plaatsingslijst • Eventueel bijlagen
De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.
De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.
De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.
Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.
Bij het beschrijven van het audiovisueel materiaal van het Rode Kruis Utrecht is geen onderscheid gemaakt tussen materiaal van de afdeling en van de kolonne.
Inventaris van het archief van de afdeling Utrecht van het Nederlandse Rode Kruis, vanaf 1999 het Rode Kruis District Utrecht-Midden 1868-2009 (2018)
Auteur:
W.H. Kramer en G.J. Röhner
Datering toegang:
2013
Openbaarheid:
Gegevens over personeel zijn gedurende een periode van 50 jaar beperkt openbaar. Het betreft inv.nrs. 466-476, 478-483, 765-770, 772, 775, 777, 780 en 782-783