Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.
Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:
• Kenmerken van het archief • Inleiding op het archief • Inventaris of plaatsingslijst • Eventueel bijlagen
De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.
De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.
De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.
Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.
Registrum officiatorum et recessuum Rodolphi de Dyepholt, gemerkt Q, register van akten van aanstelling van ambtenaren in het Neder- en Oversticht en kerkelijke functionarissen in het diocees, van verslagen van het sluiten van rekeningen door bisschop Rudolf van Diepholt, 1424-1446, alsmede van andere akten voornamelijk van financiële aard, 1422-1451
Reden geen uitleen:
Het stuk is digitaal beschikbaar
NB:
N.B. Uitwendige vorm: Het oorspronkelijke register bevat de folio’s 1-187. De folio’s 188-200v zijn in 1868 aangekocht op een veiling en aan het register toegevoegd. Hetzelfde gebeurde met de folio’s 201v-212v, afkomstig uit de verzameling Booth. De folio’s 213-222 bevatten een inhoudsopgave die slechts betrekking heeft op het oorspronkelijke register, dus tot f. 187v.