Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.
Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:
• Kenmerken van het archief • Inleiding op het archief • Inventaris of plaatsingslijst • Eventueel bijlagen
De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.
De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.
De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.
Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.
4. Stukken afkomstig van secretarissen van Zevender betreffende particuliere zaken
U kunt dit stuk raadplegen in de studiezaal van Het Utrechts Archief. U heeft daarvoor de volgende gegevens nodig: Toegangsnummer: 307 Inventarisnummer: 114
Aanvragen: U kunt dit stuk online aanvragen, via deze pagina.
U kunt dit stuk raadplegen in de studiezaal van Het Utrechts Archief. U heeft daarvoor de volgende gegevens nodig: Toegangsnummer: 307 Inventarisnummer: 114
Aanvragen: U kunt dit stuk online aanvragen, via deze pagina.
114
Rekeningen van W. J. Goudriaan en Mr. Otto Braet, secretarissen van de heerlijkheid Zevender, wegens de collectie van de impost op de collaterale successies en op schepen, de 40ste penning, de boeten van ongefungeerde processen, de impost op het trouwen en begraven en de belasting op de advertenties in de kranten, over 1804 en 1805, gedaan aan President en Schepenen en gesloten door de Departementale Rekenkamer van Holland