816 Nederlandse Hervormde gemeente te Utrecht, diaconie
Uitleg bij archieftoegang
Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.
Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:
• Kenmerken van het archief • Inleiding op het archief • Inventaris of plaatsingslijst • Eventueel bijlagen
De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.
De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.
De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.
Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.
816
Nederlandse Hervormde gemeente te Utrecht, diaconie
Ook genoemd: Commissie voor de winterdelingen, Commissie voor levensmiddelen en brandstoffen en Commissie voor het verlenen van bijzondere hulp gedurende de wintermaanden en het verstrekken van kledingstukken. De Wintercommissie, ingesteld door het College van Diakenen in haar vergadering van 14 juli 1842, bestond aanvankelijk uit 5, na 1916 uit 3 diakenen, t.w. de voorzitter, de adjunct-scriba en de adjunct-boekhouder. De geldinzamelingen voor de winterdelingen hadden plaats d.m.v. de z.g. winterbrieven, die onder de lidmaten werden verspreid. Hierop konden dezen de hoogte van hun bijdrage aangeven. Van 1852-1862 werd door de commissie een spinnerij en mattenmakerij gedreven. In 1935 werd de Wintercommissie opgeheven. Zie voor de winterdelingen in latere jaren onder "Taakuitvoering", inv.nrs. 806-809.