921 Nederlandse spoorwegen: tekeningen van rollend materieel
Uitleg bij archieftoegang
Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.
Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:
• Kenmerken van het archief • Inleiding op het archief • Inventaris of plaatsingslijst • Eventueel bijlagen
De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.
De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.
De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.
Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.
921
Nederlandse spoorwegen: tekeningen van rollend materieel
921 Nederlandse spoorwegen: tekeningen van rollend materieel
Inventaris
17. Directietekeningen NS
17.2. Rijtuigen en wagenstellen voor diesel-electrische tractie
17.2.8. Goederenmaterieel
U kunt dit stuk raadplegen in de studiezaal van Het Utrechts Archief. U heeft daarvoor de volgende gegevens nodig: Toegangsnummer: 921 Inventarisnummer: 5700
Aanvragen: U kunt dit stuk online aanvragen, via deze pagina.
U kunt dit stuk raadplegen in de studiezaal van Het Utrechts Archief. U heeft daarvoor de volgende gegevens nodig: Toegangsnummer: 921 Inventarisnummer: 5700
Aanvragen: U kunt dit stuk online aanvragen, via deze pagina.
5700
(VG 61005) Dekzeilwagens NS 40012-40211, goedgekeurd juni 1955
Toelichting: Met 'Directietekeningen' worden de tekeningen aangeduid betreffende materieel waarvan de minister en (vanaf 1923), de directie het type diende goed te keuren, alvorens er tot aanschaf overgegaan kon worden (zie de artikelen 41 en 52 van het ARD 1913 en het KB van 1 december 1922 (Stb 653). De MtEvSS hield van deze goedkeuringen een register bij, waar de NS later verder in ging optekenen. Dit register bevindt zich in het archief van NS Materieel. Of de HSM ook zo'n register heeft gehad is niet bekend. De tekeningen die door de directie waren goedgekeurd, werden apart bewaard als bewijs dat het materieeltype toegelaten was op de spoorwegen in Nederland. De datum van goedkeuring van het type kan soms veel eerder zijn dan dat het eerste materieel van dat type ging rijden.
De tekeningen die in dit deel van de inventaris zijn opgenomen in alle gevallen om blauwdrukken of lichtdrukken van algemene plannen. Dat houdt in dat er minstens 3 verschillende aanzichten of doorsneden op staan: dat wil zeggen een zijaanzicht en/of langsdoorsnede, een eindaanzicht en/of dwarsdoorsnede en een plattegrond en/of doorsnede van het onderstel. De calques waar de lichtdrukken van zijn gemaakt, bevindt zich in het tekeningenarchief van de Dienst van Tractie en Materieel.
Ook van particuliere wagens, eigendom van fabrieken en bedrijven, moesten de types worden goedgekeurd voordat ze op het spoorwegnet werden toegelaten. Deze goedkeuring wordt aangeduid met de term 'immatriculatie'. Van dit particulier materieel werden drie tekeningen ingeleverd, één voor de goedkeuring (deze kwam in het bestand 'directietekeningen' terecht), de ander voor de werkplaatsen die het onderhoud van deze wagens uitvoerden en de laatste ging terug naar de eigenaar.
Vóór 1923 dienden de tekeningen zoals gezegd door de minister te worden goedgekeurd. Hoeveel tekeningen ingestuurd moesten worden wordt niet in het ARD vermeld. Wel werd er één tekening teruggestuurd naar de maatschappij, met aantekening dat het type was goedgekeurd. Van deze tekeningen is geen apart bestand gemaakt. Waarschijnlijk bevinden zich van deze goedkeuringstekeningen exemplaren in het archief van het Ministerie van Binnenlandse Zaken of van het Ministerie van Waterstaat, Handel en Nijverheid.
De tekeningen zijn per materieelsoort geordend. Binnen de materieelsoorten zijn ze chronologisch geordend op volgorde van de datum van goedkeuring. Gegevens over de fabrikant van het materieel en de datum van de tekening zijn niet opgenomen omdat die informatie voor deze tekeningen niet van belang zijn.