Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.
Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:
• Kenmerken van het archief • Inleiding op het archief • Inventaris of plaatsingslijst • Eventueel bijlagen
De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.
De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.
De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.
Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.
Interieur van het kantoorgebouw van de N.V. Verzekeringmaatschappij St. Petrus (Maliebaan 50) te Utrecht: afbeelding van de, door Ninaber van Eyben vervaardigde, muurschildering in de hal van het gebouw, voorstellende het schip in behouden haven.
Catalogusnummer:
118763
Beschrijving:
Interieur van het kantoorgebouw van de N.V. Verzekeringmaatschappij St. Petrus (Maliebaan 50) te Utrecht: afbeelding van de, door Ninaber van Eyben vervaardigde, muurschildering in de hal van het gebouw, voorstellende het schip in behouden haven.
Vervaardiger:
Hellebrekers, A.P.J. ("Fons"), fotograaf
Datering vroegst:
01-01-1946
Datering laatst:
31-12-1946
Opmerkingen:
De afbeelding bevindt zich in Bibl.HUA LXV A 124, Gedenkboek N.V. Verzekeringmaatschappij St. Petrus, 1921-1946, blz. 30.
U mag: bekijken op de website van Het Utrechts Archief. Wat niet mag: downloaden, delen, kopiëren, bewerken of publiceren zonder schriftelijke toestemming van de auteursrechthebbende. Zie ook: Gebruikslicentie HUA