Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.
Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:
• Kenmerken van het archief • Inleiding op het archief • Inventaris of plaatsingslijst • Eventueel bijlagen
De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.
De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.
De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.
Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.
Uw zoekterm komt voor in de titel en/of de kenmerken van deze archieftoegang.
Blijkens de aanwezige correspondentie is er al in 1938 gedacht over de oprichting van een plaatselijk schoolmelkcomité. Ook in 1941 heeft het gemeentebestuur in overleg met het Centraal Schoolmelkcomité te Den Haag pogingen gedaan om een schoolmelkvoorziening tot stand te brengen. Het bleek toen echter niet mogelijk voor een regelmatige aanlevering te zorgen. In 1942 bleek dit wel mogelijk. Het plaatselijk comité was geen gemeentelijke instelling en kende geen statuten. Van het Centrale Schoolmelkcomité werd subsidie verkregen. Ook de gemeente verstrekte subsidie. Verder werd vanaf 1958 ook rijkssubsidie ontvangen. Alhoewel het comité geen gemeentelijke instelling was, werd het secretariaat wel door de gemeente gevoerd. De burgemeester was voorzitter van het comité en een ambtenaar secretaris-penningmeester.