816 Nederlandse Hervormde gemeente te Utrecht, diaconie
Uitleg bij archieftoegang
Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.
Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:
• Kenmerken van het archief • Inleiding op het archief • Inventaris of plaatsingslijst • Eventueel bijlagen
De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.
De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.
De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.
Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.
816
Nederlandse Hervormde gemeente te Utrecht, diaconie
Inventaris en rekeningen betreffende de nagelaten boedel van Johanna Tilburg, die tot fideï-commissaire erfgenamen benoemde de Diaconie en het Oude Mannen-en Vrouwenhuis, 1767, 1770. Met retroacta, 1606, 1612, 1622, 1627, 1660, 1664, 1680, 1684, 1686, 1741, 1743-1744, 1749-1750, 1753, 1755-1756, 1764-1766, en met bijlagen, 1767-1768, 1770
NB:
Johanna Tilburg overleed in 1766, haar fiduciaire erfgenaam Samuel de Romare, kanunnik van St.Jan te Wijk bij Duurstede, overleed in 1767